Kosttillskott

Vilket kosttillskott ska man köpa? Vad finns det för olika kosttillskott?

Vilket kosttillskott ska man köpa?

Det finns en rad olika kosttillskott

  • Proteinpulver
  • Kreatintillskott
  • Kolhydrattillskott
  • Aminosyror – BCAA & EAA
  • PWO – Pre-WorkOut

Vilket kosttillskott man ska köpa beror på vad man vill uppnå. De olika tillskotten ovan har olika syften.

Proteinpulver

Protein är musklernas byggstenar och en förutsättning för att man ska kunna bygga muskler. Proteinpulver är ett smidigt sätt att få i sig rätt protein, vid rätt tillfälle och rätt mängd.

Kreatintillskott

Ett kreatintillskott är det tillskott som har visats ge störst positiv effekt och som är svårast att få i sig via maten i rätt mängd.

Kolhydrattillskott

Ett kolhydrattillskott är det kosttillskott som används minst och det är inte pga att det behövs minst, utan för att kolhydrater rent generellt är enkelt att få i sig via kosten.
Aminosyror

Aminsoryror är likt kreatin då det är svårt att få i sig via kosten. Att få i sig rena aminosyror från kosten är dessvärre omöjligt. Aminosyror är nedbrytet protein och har därför samma positiva effekt som protein, däremot tar kroppen snabbare upp aminosyror jämfört med protein.

När man pratar om aminosyror pratar man framför allt om två olika ”familjer” – BCAA och EAA. Läs mer om EAA och BCAA.

PWO – Pre-WorkOut

PWO tar man före styrketräningen och det ska göra en mer fokuserad och man ska orka mer under styrketräningspasset. Här finns det däremot visas ämnen som är mindre bra för kroppen än andra, så det gäller att man har koll på vad för PWO som man stoppar i sig. Detta är egentligen det enda kosttillskottet som kan vara farligt. Men precis som allt annat ska man inte överdosera. Tar man för mycket protein är inte det bra – oavsett om det kommer från ett proteintillskott eller från mat.

Lycka till med att välja kosttillskott!

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.